FAQ

Gebruikte termen

Wat is een stansvorm of plank?
Om verpakkingen of andere afwijkende formaten te kunnen produceren moet er een stansvorm aanwezig zijn. Een stansvorm is een houten plank met daarop speciale ‘mesjes’ voor het maken van de snij- en rillijnen. Na het print- of drukproces zorgt een machine ervoor dat het papier uitgestanst wordt in de juiste vorm. Het maken van een stansvorm of plank is kostbaar. Het produceren van een verpakking o.b.v. een bestaande stansvorm is dus voordelig.

Daarnaast beschikken wij ook over een digitale plotter welke kan snijden en rillen. Dit proces verloopt wat trager maar levert hetzelfde resultaat en is bij kleinere oplages goedkoper omdat er geen stansmes gemaakt hoeft te worden. Bij de prijsberekeningen op onze website gaan we automatisch uit van de meest voordelige productiewijze.

Wat is full colour?
Full colour (CMYK) staat voor de inkten: cyaan, magenta, yellow en key (black). Dit is het kleurmodel dat wordt gebruikt voor drukwerk en print. Wij drukken de meeste producten in full colour waarbij enkelzijdig wordt omschreven als (4/0), dubbelzijdig als (4/4). Daarnaast bieden we de meeste producten ook aan met een enkelzijdige of dubbelzijdige zwart/wit bedrukking; (1/0) en (1/1) bedrukking.

Wat is een werktekening?
De werktekening of stansmestekening is de digitale tekening van een artikel. Een 3D-artikel zoals de meeste verpakkingen, heeft een ‘platgeslagen’ werktekening die o.a. stans- en vouwlijnen bevat. De werktekening gebruik je voor het ontwerp en kan je niet aanpassen. In de ontwerp software zet je het ontwerp in een andere laag. Vanaf de productpagina, onder de tab ‘Bestanden’, download je eenvoudig en snel de werktekening van bestaande stansvormen. Als je een verpakking o.b.v. eigen maatvoering hebt samengesteld wordt de werktekening automatisch door ons systeem gegenereerd en krijg je deze per mail.

Wat is lak of laminaat?
Tijdens of na het drukproces kan het drukwerk worden voorzien van een beschermlaag; lak of laminaat. Bij offsetdruk passen wij altijd lak toe, dit geeft het drukwerk extra bescherming, het drukwerk is sneller droog en het vergeelt niet. Daarnaast kan je kiezen uit glans, mat- en krasvast matlaminaat, de meest hoogwaardige drukwerkafwerkingen. Met glanslaminaat krijgt het drukwerk een glossy uitstraling. Met matlaminaat krijgt het drukwerk een ingetogen uitstraling.

Als jouw verpakking door de combinatie van grootte, oplage en papiersoort voordeliger geprint kan worden dan doen we dat. In dat geval is lak niet nodig maar kan je nog wel kiezen voor een van de laminaatsoorten.

Wat is gramsgewicht?
De dikte van het papier noemen we ook wel gramsgewicht. Hoe hoger het getal, hoe dikker en steviger het papier is. Veelal geeft het systeem automatisch een advies. Eventueel kan je dat aanpassen of kiezen voor kraft karton.

Voor grotere dozen met een advies grammage van 350 grams, worden ook 550 grams Printline en 410 grams Kraft aangeboden. Deze zware en stevige papiersoorten gebruik je alleen als je verzendkwaliteit nodig hebt of als een doos vanwege de inhoud extra stevigheid moet hebben.

Mocht je twijfelen over de juiste papierdikte, neem dan contact met ons op. Ook bieden we de mogelijkheid een onbedrukte dummy te bestellen opdat je zelf de stevigheid van het doosje kan ervaren en eventueel de papierkeuze kan bijstellen.

Bestanden

Waar vind ik de stansmestekening?
Als je een verpakking hebt samengesteld, o.b.v. bestaande stansvorm of o.b.v. eigen maatvoering, wordt de werktekening na inloggen per mail verstuurd als je onderaan de productpagina op de verder button klikt. De stansmestekening wordt dan door ons systeem gegenereerd, dit kan even duren. Van bestaande producten/stansvormen met een afwijkende ontwerp (vaak om technische reden) vind je de stansmestekening op de productpagina onder de tab bestanden onder de afbeeldingen. Als deze tab er niet is betreft het een standaard product en krijg je dus het bestand per mail. In beide gevallen kan je met het bestand gemakkelijk je ontwerp maken en later in het bestelmenu het bestand uploaden.

Hoe lever ik een bestand aan?
Dit kan vanuit controle winkelmandje. Je vindt daar bij jouw verpakking de mogelijkheid een bestand te uploaden. Je wordt naar onze Controlboxx omgeving geleid, vervolgens kan je het art work uploaden, (exact) plaatsen en wordt het gecontroleerd op mogelijke onvolkomenheden. Tot slot krijg je een (3D-)voorbeeld te zien voor je laatste check. Je kan dit ook na het bestelproces doen of als je de opmaak door ons laat doen dan sla je dit over en nemen we contact met je op. Uiteraard is het ook mogelijk een bestand via mail of WeTransfer te versturen.

Moet ik een account aanmaken?
Nee. Als je alleen wilt kijken wat de mogelijkheden en kosten zijn, is dat niet nodig. Als je wilt gaan bestellen of te bestellen verpakkingen wilt opslaan, dien je wel in te loggen. Daarvoor heb je een account nodig. We vallen je niet lastig met ongevraagde spam.

Hoe weet ik of mijn bestand goedgekeurd is?
Als je via onze Controlboxx omgeving upload wordt er automatisch een bestandscontrole gedaan. Je krijgt dan melding van eventuele onvolkomenheden. Of als je het mailt; geen nieuws is goed nieuws. Mochten we een grote fout tegenkomen dan nemen we contact met je op. Daarbij vermelden we het probleem en bieden een oplossing. Let op, je blijft zelf verantwoordelijk voor het ontwerp.

Mijn bestand heeft geen afloop
Om te drukken hebben wij 3 mm extra afloop nodig rondom de stanslijn. Dit geeft de nodige speling tijdens het stansen en voorkomt een mogelijke storende witrand.

Mijn bestand mist een font/lettertype
Het kan zijn dat onze systemen niet jouw gekozen lettertype hebben. Voorkom dit door tijdens het exporteren naar PDF, de fonts in te sluiten in het PDF-bestand. Ook kun je fonts eventueel omzetten naar lettercontouren. Hierdoor ben je zeker van een foutloze productie.

Ik heb het bestand gestuurd, maar ontdek een fout. Wat nu?
Het ligt per levertijd en product anders, maar soms is het mogelijk om nog een ander bestand te gebruiken, mits we niet al aan het produceren zijn. Logischerwijs moet je wel z.s.m. contact met ons opnemen, we kijken dan gezamenlijk wat er mogelijk is.

Ik kom er niet uit met de bestanden. Wat nu?
Geen probleem, onze studio kan de opmaak voor je verzorgen. Voor een standaard opmaak van jouw verpakking hebben we nodig:
- jouw idee, dit kan per mail, telefoon of app
- een (of meerdere) HR afbeelding, evt. een (gratis) Shutterstock afbeelding
- de correctie vrije tekst welke op de verpakking komt

Je krijgt van ons dan een opmaak voorstel en maximaal twee correctie rondes om het ontwerp helemaal klaar te maken. Voor een standaard opmaak rekenen 90€.

Heb je (nog) geen idee van de vormgeving en creatieve mogelijkheden, dan kan je ook de vormgeving aan ons uitbesteden. Voor vormgeving, inclusief de hierboven omschreven standaard opmaak rekenen 150€. Mocht jouw opdracht niet passen binnen de omschreven dienstverlening t.a.v. opmaak en vormgeving dan overleggen we altijd eerst voor een kosteninschatting.

Drukwerk

Hoe plaats ik een bestelling op doosjesdeal.nl?
Dit doe je heel eenvoudig door een artikel te kiezen op onze en dit op de product pagina naar wens samen te stellen. De prijs weet je dan direct. Download de werktekening van de standaardproducten op de productpagina of ontvang de werktekening van de variabele producten per mail. Maak daarna je ontwerp en upload het PDF-bestand in jouw bestelomgeving. Bestellen kan ook zonder meteen te betalen, wel willen we dat je een account aanmaakt.

Ik wil twee verschillende varianten van een product bestellen. Kan ik dit in één keer regelen?
Dit is mogelijk. Je kan het in één bestelling plaatsen, echter moet je wel afzonderlijke producten toevoegen aan je winkelwagen. Dus ook als er enkel sprake is van een afwijkend design. Zo weten we namelijk zeker dat het juiste bestand meegaat en door ons geproduceerd kan worden.

Ik heb eerder besteld bij doosjesdeal en zou graag een nabestelling willen doen.
Hiervoor is het handig dat je al account hebt, je hebt dan al je vorige bestelling(en) op een rij. Log hiervoor in, en ga naar bestellingen. Aan de hand van de bestelnummers kan je eenvoudig (her)bestellen. Of als je dat makkelijker vind kun je aan de hand van het bestelnummer contact opnemen. Gebruik daarvoor het liefst de per mail ontvangen orderbevestiging. Natuurlijk kun je ook gewoon opnieuw een bestelling doen als je het ontwerp nog hebt.

Ik heb een bestelling geplaatst en wil eigenlijk de samenstelling van het product wijzigen. Kan dit?
Dit is eventueel mogelijk. Uiteraard kan het alleen als jouw bestelling nog niet in productie is gezet. Neem hiervoor dus z.s.m. (telefonisch) contact met ons op om te kijken wat er mogelijk is.

Ik zie alleen bepaalde artikelen op de site staan. Doen jullie ook aan offertes en afwijkende opdrachten?
Jazeker! We kiezen online bewust voor artikelen die het meest voorkomen en waarvan we de stansvormen al hebben liggen, echter ligt onze expertise en passie in maatwerk en complexe verpakkingen. Onze drukkerij staat vol professionals met de juiste ervaring voor bijzondere opdrachten. Ben je geïnteresseerd in zo’n speciaal project, neem dan contact met ons op. Telefonisch werkt dit vaak het best, per mail of via het contactformulier kan natuurlijk ook maar probeer dan duidelijk te omschrijven wat je wensen zijn.

Betaling

Welke betalingsmogelijkheden zijn er?
Op doosjesdeal.nl kan je direct jouw bestelling afrekenen met iDeal of kan je kiezen voor facturatie achteraf.

Een wijziging, annulering of terugstorting?
Mocht je een wijziging op jouw bestelling willen doorgeven? Neem dan altijd zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op. Je voorkomt dan, dat als jouw bestelling reeds in productie is genomen, wij je geen restitutie kunnen bieden. Afhankelijk van de wijziging in jouw bestelling zoeken we graag samen naar de best passende oplossing. Restitutie doen wij doorgaans binnen 5 werkdagen.

Levering

Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?
Voor bestellingen op basis van een bestaand stansmes hanteren wij een levertijd van 8 werkdagen. Voor bestellingen waarvoor een nieuw stansmes gemaakt dient te worden hanteren we een levertijd van 15 werkdagen. Tijdens de zomerperiode is onze levertijd 15-20 werkdagen, voor enkele (voorraad) producten geldt een kortere levertijd. De verzending geschied met DHL of in de regio Gelderland met ons eigen transport. Neem voor een snellere levertijd of een specifiek levermoment even contact met ons op.

Volgens alle bronnen is mijn drukwerk geleverd, maar ik heb helemaal niets ontvangen.
We verzoeken je eerst goed na te vragen bij je collega’s of buren. Het komt vaak voor dat iemand anders in het bedrijf of in de buurt het pakket heeft aangenomen. Is dit niet het geval, neem dan contact met ons op.

Ontevreden?

Ik ben niet tevreden over het drukwerk. Hoe nu verder?
Het maken van drukwerk is een ingewikkeld proces. Helaas komt het sporadisch voor dat er iets misgaat. Wij doen ons best om dit in een vroeg stadium te onderscheppen. Mocht er iets fout zijn gegaan tijdens je bestelling of je bent niet tevreden over de kwaliteit of werkzaamheden, schroom dan niet en neem contact met ons op. Doosjesdeal weet hoe belangrijk goed drukwerk voor jou is, wij doen er alles aan om je hierbij te ondersteunen. Samen met jou gaan we op zoek naar de beste oplossing voor het probleem.